Karşıt Görüş

TAŞIT PULU TARTIŞILIYOR

Karşıt Görüş'te her ay kampüste büyüyen tartışmalara yol açan konular üzerine eğiliyoruz. Kampüs gazetesinin ikinci sayısı için seçtiğimiz konu ise taşıt pulu. Taşıt pulu koşulları ve kullanımı üzerine, öğrencilerden, akademik ve idari personelden, teknokent çalışanlarından ve mezunlarımızdan farklı görüşler derledik.

Taşıt pullarının ODTÜ'ye araç giriş ve çıkışlarının kontrol altında tutulması, güvenlik zafiyetinin minimize edilmesi ve taşıt pulu olanların hızlıca giriş çıkış yapabilmeleri açısından gerekli olduğunu düşünülmektedir. Ancak taşıt pulunun adı pul olmakla birlikte kendisinin kaba ve ağır bir plastik kutu şeklinde olması; cama yapıştırma ve camda kalması noktasında sıkıntılar göstermektedir. Özellikle sıcak havalarda yapışkanın etkisini kaybetmesi, plastiğin güneşten sertleşmesi, eğilmesi ve taşıt pulunun ağırlığıyla camdan düşmesi gibi durumlar ile algılama veya okumada sorun yaşandığı teknik durumlar yoğun olarak yaşanmaktadır. Mevcut taşıt pulları yerine HGS benzeri etiket şeklinde taşıt pullarının kullanılmasının daha iyi olacağı, daha ileri bir noktaya taşımak düşünülürse kameralı plaka tanıma sistemlerinin kullanılmasıyla, sisteme tanımlanmış plakaların geçişlerine otomatik olarak izin verilebilir ve böylece bir taşıt pulunun farklı araçlar tarafından kullanılmasının da önüne geçilebilir. Mevcut uygulamanın devam etmesi durumunda;

· Yol çalışması nedeni ile şimdilik serbest olan ancak normal uygulamada A1'den giriş yapamayan, ODTÜ tarafından verilen ODTU TEKOKENT araç pullarının A1'den giriş yapmalarına izin verilmelidir.

· Tek tip kart uygulamasına geçilmelidir ve taşıt pullarında hiçbir kapı ayrımı olmaması gerekir.

· Üniversite sanayi işbirliği kapsamında Teknokent firma çalışanlarının ODTÜ tarafına geçebilmeleri için mutlaka ODTÜ TEKNOKENT (İç hizmetler tarafından verilen) araç puluna ihtiyaç olması sorun yaratmaktadır.

· A4 Kapısından taşıt pulu ile giriş yapıldıktan sonra, A8 kapısından Teknokent'e giriş için tekrar kontrol yapılması gerekmemektedir.

· ODTÜ Yerleşke içerisindeki trafiği azaltmak amacı ile A2, A9 Kapıları faaliyete geçirilerek ODTÜ Teknokent ve Kolej taşıt pulu taşıyan araçların A7 dışında bu kapılardan da hizmet alması ODTÜ Yerleşkesindeki trafiği önemli ölçüde azalacaktır.

· Teknokent tarafından bir defaya mahsus alınan Teknokent araç pulu ücret uygulaması, İç Hizmetler tarafından verilen ODTÜ Teknokent araçları için de uygulanmalıdır.

· ODTÜ TEKNOKENT araç pulu (İç Hizmetler Müdürlüğü'nce verilen) bedelleri yüksektir.

· Araç pulu sürelerinin yıl sonu olarak dönemsel yerine, pulun alınış tarihinden itibaren 1 yıl süreyle geçerli olması gerekir.

· İkinci aracı olanların mevcut pullarını diğer araçlarında da kullanabilmeleri için olanak tanınmamalı yada ek kart vb. bir uygulama olmalı.

· Öğrenciler için taşıt pulu süreleri (eğitimleri devam etme koşulu ile) uzun tutulabilir.

· Belli alanlara çok katlı otopark yapılarak belli bir saat sonrasında yolların araç trafiğine kapatılması ile yerleşke içerisinde ringler ile hizmet verilmelidir.

ODTÜ Teknokent Firmaları Görüşleri

 

Taşıt pulunun kişilerin görevlerine (akademik-idari) göre ve başka nedenlerle farklı renklerde olması ve araçların farklı yerlere park edilmesini ayrımcılık olarak görüyorum. Aynı binada hatta aynı odada aynı işi yapan insanların akademik-idari diye ayrılıp farklı muamele görmesini mantıklı bulmuyorum. Ayrıca öğrencilere verilen taşıt pullarında da mantıksız bulduğum noktalar var, devlete ödedikleri vergi ile oranlı olarak taşıt pulu ücretleri belirlense daha adil bir yaklaşım olur.

İbrahim Çalışır - Mühendis 

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı

 

Temel nokta taşıt pulu uygulamasının okuldaki araç trafiğini teşvik edecek şekilde tasarlanmaması. Bu da aslında genel trafik/araç örgütlenmesinin yeniden düşünülmesini gerektiriyor. Dolayısıyla topyekûn bir trafik planlaması şart. Sanıyorum son yıllarda kendi araçlarıyla okula gelen personelin ve öğrencilerin sayısında bir artış söz konusu. Bu da taşıt pulu meselesini bir gündem haline getirmiş durumda. Bu pulu gündem olmaktan nasıl çıkartırız sorusuyla işe başlanabilir. Taşıt pulunun personel için ucuz veya öğrenciler için pahalı olması tartışması bana daha tali bir tartışma gibi geliyor. Yakın zamana kadar hizmet veren öğrenci servislerinin yeniden gündem olması daha doğru diye düşünüyorum.

Yrd. Doç. Dr. Çağatay Topal

ODTÜ Sosyoloji Bölümü

 

ODTÜ’de öğrenciliğimin ilk yılından (ODTÜ’ye dereceyle girdiğimden dolayı taşıt pulu ücretsizdi) asistanlığımın dokuzuncu dönemine kadar taşıt puluna hiç para ödememiş biri olarak okulumuzun taşıt pulları ile ilgili izlemiş olduğu politikaya yıllardır anlam veremedim. Kampüs içerisindeki araç yoğunluğunu düşürmek için yapılıyorsa benim gibi akademik taşıt puluna sahip araçlardan neden benzer ücretler alınmıyor? Akademik taşıt pulu almak için sadece ilk başta cüzi bir kart parası veriyorsunuz ve bir daha yenilemek için para ödemiyorsunuz. Peki ama neden? Hoca arabaları kampüs içerisinde kalabalık yapmıyor mu? Araç yoğunluğunu azaltmak için öğrenci taşıt pulu fiyatlarını yüksek tutmak bir çözüm olamaz; çünkü her zaman o fiyatları ödemeyi göze almış insanlar çıkabilir. Bu uygulamanın yerine her bölüme sarı taşıt pullarında olduğu gibi kahverengi taşıt pulları için de kota koyup fiyatları düşürmek daha doğru gözüküyor. Okulun taşıt pullarından aldığı paraya da ihtiyacı varsa tüm parayı öğrencilerden çıkarmak yerine akademik ve idari taşıt pullarından da senelik yenileme parası alınmalı.

Araş. Gör. Enis Kobal

Elektrik ve Elektronik Bölümü, ODTÜ EE’13 Mezunu

 

*Bu sayının "Karşıt Görüş" yazısı hazırlanırken, öğrenci taşıt pulu fiyatları %50 indirilerek 300. TL'ye düşürülmüştür. Mezunlarımızın kampüse giriş saati sınırlaması ise 17:30'dan 20:00'ye çekilmiştir.